Ik vind het heel belangrijk dat een kind weet dat het fouten mag maken. Als je alles al weet, leer je immers niets. Daar hoort natuurlijk ook bij dat je vragen mag, misschien zelfs wel moet, stellen.
Belangrijk is dat een kind het vertrouwen krijgt dat het iets kan leren. Het hoeft niet in één keer goed te gaan. Het is immers aan het leren. Door de vragen die het kind stelt, weet ik wanneer hij of zij ergens tegen aan loopt en kan ik hem of haar verder op weg helpen.
Ik ben ervan overtuigd dat elke kind kan leren en meer kan leren dan ze zelf vaak denken. Het duurt vaak even voor een kind het zelf ook door heeft, maar als dat eenmaal zover is, dan maakt een kind grotere stappen dan voorheen.
Daarnaast kijk ik regelmatig terug met een kind. “Kijk eens wat je toen kon en wat je in de tussentijd geleerd hebt.” Kinderen zijn dan vaak verbaasd over wat ze allemaal geleerd hebben. Cijfers en beoordelingen zijn voor mij minder belangrijk, de groei van een kind is in mijn ogen veel belangrijker.